maandag 4 oktober 2010

Veranderingsprocessen zonder resultaten?

Herkent u het ook? Ondanks briljante strategiën, veranderingen, systemen en procedures blijven de gewenste resultaten vaak achter. Reden: het gedrag van medewerkers.
Vooral bij vernieuwing en verandering ontstaan veel onduidelijkheden en conflicten. Men kan snel geneigd zijn informatie achter te houden en zich niet uit te spreken, terwijl openheid en flexibiliteit nodig is om vanuit de vernieuwing resultaten te boeken. Het NIET voeren, of NIET GOED voeren van de Crucial Conversations is vaak de laatste en meest taaie blokkade om tot echte successen te komen.
Maximaal 5% van alle serieuze gesprekken zijn aan te merken als Crucial Conversation. Crucial Conversations bevatten 3 kenmerken: er staat veel op het spel, de meningen lopen uiteen en de emoties lopen hoog op. Vaak wordt de Crucial Conversation vermeden (vluchtgedrag) of, wanneer het te ver is opgelopen wordt de Crucial Conversation met veel verbaal geweld gevoerd (vechten). In beide gevallen wordt samenwerking en vooruitgang geblokkeerd.
Met onderzoek is aangetoond dat excellerende organisaties in staat zijn om de Crucial Conversations op de juiste manier te voeren. Invoering van het concept creeërt een open cultuur, waardoor veranderingen tot de gewenste resultaten kunnen leiden. In plaats van vechten voor behoud van verworven rechten gaat men in dialoog om gezamenlijk tot nieuwe, betere ideeën te komen.
Het concept werkt vooral goed op basis van een intern trainersconcept:  informal leaders, vaak lijnmanagers, worden opgeleid als Crucial Conversations trainer. Naast kostenbesparing levert dit echte verandering op, omdat het van binnenuit komt. Het concept komt uit Amerika en is gebaseerd op jarenlang onderzoek. Van het gelijknamige boek zijn meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. Grote organisaties als Lockeed en Microsoft hebben het concept succesvol geïmplementeerd.



Door: Sander van Eijnsbergen (directeur IMK Opleidingen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten